← Tilbage til platforme

Pinterest

Inspiration

Visual discovery platform for inspiration, idéer og planning.

Beskrivelse

Pinterest er en unik visual discovery engine med over 450 millioner aktive brugere. Lanceret i 2010 fungerer Pinterest som en digital opslagstavle hvor brugere 'pinner' billeder og idéer til boards. Platformen er fundamentalt forskellig fra andre sociale medier - brugere søger inspiration og planlægger fremtidige køb frem for at dele personligt content. Pinterest har ekstraordinært høj køberintention med 85% af brugere der har lavet et køb baseret på platformens content. Platformen er domineret af kvinder (60%+) og stærk inden for DIY, mode, interiør, mad, bryllup og rejser. Pinterest SEO og evergreen content giver lang levetid.

Brugerbase

Over 450 millioner aktive brugere månedligt

Demografi

60%+ kvinder, primært 25-54 år, højere indkomst

Organisk Reach

SEO-optimering kritisk (titler, beskrivelser, alt-text)Vertical billeder (2:3 ratio) performer bedstFresh content favoriseresConsistency - pin dagligt eller flere gange ugentligtRich pins (metadata) øger performanceEvergreen content har lang levetid (måneder/år)Keywords i board navne og beskrivelser

Betalt Annoncering

Promoted pins (native ads)Video adsShopping ads (katalog-baseret)Carousel adsCollections adsIdea adsStærk køberintentions-targeting

Indholdsformater

Standard pins (billeder)Video pinsIdea Pins (multi-page stories)Product pins (shopping)Recipe pinsArticle pinsCollectionsBoards og sections

Vigtige Metrics

  • Pin saves (vigtigste metric)
  • Impressions og outbound clicks
  • Engagement rate
  • Click-through rate
  • Board followers
  • Video views
  • Conversion rate (shopping)

Fordele

  • Meget høj køberintention
  • Evergreen content med lang levetid
  • Fungerer som søgemaskine (Google af billeder)
  • Mindre konkurrence end Instagram
  • Høj traffic kvalitet til websites
  • Pinterest SEO giver langsigtet værdi
  • Strong female demographic

Ulemper

  • Kræver kontinuerligt nyt visuelt content
  • Mindre engagement (comments/likes) end andre platforme
  • Begrænset til specifikke brancher
  • Mindre community-følelse
  • Kan være slow-burn (tager tid)
  • Mindre relevant for meget niche produkter

Bedst til

  • E-commerce (især visuelt tiltalende produkter)
  • DIY og crafts
  • Home decor og interiør
  • Mode og beauty
  • Mad og opskrifter
  • Bryllup og events
  • Rejser og destinations
  • Kvindelig målgruppe

Ikke anbefalet til

  • B2B marketing
  • Meget mandlig målgruppe
  • Real-time content og news
  • Primært tekst-baseret content
  • Services uden visuelt element